13. Objazdowy Festiwal Filmowy Watch Docs. Prawa Człowieka w Filmie - Radomsko 2015 rozpoczyna się już 21 czerwca. Wszystkie filmy do zobaczenia w MDK.
13. Objazdowy Festiwal Filmowy Watch Docs. Prawa Człowieka w Filmie - Radomsko 2015 rozpoczyna się już 21 czerwca. Wszystkie filmy do zobaczenia w MDK.
21.06. 2015 r. (niedziela)
godz. 16.00 sala widowiskowa, wstęp wolny
Urzędnicy/The Registrars/The Registrars
29', 2013 Wlk. Brytania reżyser: Jane McAllister, zdjęcia: Jane McAllister,montaż: Jane McAllister produkcja: BBC Scotland, Scottish Documentary Institute
Urząd Stanu Cywilnego to miejsce wyjątkowe, niezależnie od lokalizacji. Osobista sfera uczuć ulega tu jakby legalizacji: smutek, radość, duma czy żal wiążą się z wydarzeniami, które tu właśnie nabierają urzędowej sankcji. Wszyscy petenci urzędu okazują uczucia podobnie, niezależnie od pochodzenia, rasy czy orientacji seksualnej. Prawdziwymi bohaterami filmu Jane McAllister są jednak urzędnicy, wykonujący swoją pracę z nieudawanym zaangażowaniem. To niewątpliwie właściwi ludzie na właściwym miejscu – doradzają, angażują się, uważnie słuchają. Podobnie jak oni, z uwagą, sympatią i humorem, wydawałoby się – bez wysiłku – McAllister tworzy przekrojowy obraz szkockiego społeczeństwa. Jej znakomicie nakręcony i zmontowany dokument w równym stopniu urzeka formą, co bezpretensjonalnym przekazem.
Skarby/Precious/Precious
16' , 2014 Birma, Niemcy reżyser: David Kyaw Thet Aung, zdjęcia: David Kyaw Thet Aung, montaż: Say Nyi Nyi,produkcja: Yangon Film Schoo
Zanim został operatorem filmowym i ukończył szkołę filmową w Rangunie, David Kyaw Thet Aung zajmował się handlem klejnotami. W swoim reżyserskim debiucie pięknie sfotografował ryzykowną pracę ludzi, parających się wydobywaniem szlachetnych kamieni. To niemal „narodowe” zajęcie, powszechnie kojarzone przez Birmańczyków z samą ich ojczyzną, subtelnie zestawił z obrazami codziennego życia rodzin, towarzyszących drążącym nowe szyby mężczyznom. Rubiny i dzieci – klejnoty Birmy – błyszczą w pogodnym i uważnym oku kamery, obserwującym wszystko z szacunkiem dla ludzkiego wysiłku i prawdziwym filmowym talentem.
Pieśń Pasterz/Shepherd's Song/Pieśń Pasterza
30', 2014 Polska, Armenia reżyser: Vahram Mkhitaryan, zdjęcia:Vahram Mkhitaryan, montaż: Daniel Gąsiorowski, produkcja: Wajda Studio, Art Sight Studio
Ormiański pasterz Chaczik mieszka gdzieś wysoko w górach. Na tyle, na ile może opiekuje się rodziną i samodzielnie wypasa kozy na stokach. Surowe piękno przyrody, świetnie uchwycone w znakomitych zdjęciach Mkhitaryana jest jednak dla niego niedostępne. Chaczik jest niewidomy. Monumentalne górskie panoramy sąsiadują tu z ujęciami ukazującymi zgiełk wielkiego miasta, w którym w specjalnej szkole uczy się syn Chaczika. On też – podobnie jak rodzice – ma problemy ze wzrokiem. Czy rodzina żyjąca w górskiej pustelni będzie musiała przenieść się do Erewania by być bliżej jedynego dziecka?
22.06.2015 r. (poniedziałek)
godz. 16.00/ sala widowiskowa/ wstęp wolny
Lata Fierro/The Years of Fierro/Los Ańos de Fierro
100', 2013 Meksyk reżyser: Santiago Esteinou, zdjęcia: María Secco, Axel Pedraza, montaż: Javier Campos, produkcja:Instituto Mexicano de Cinematografía (IMCINE)
César Fierro ostatnie trzydzieści lat spędził w celi śmierci, skazany za zamordowanie taksówkarza. Fierro wciąż czeka na egzekucję, choć wyrok zapadł na podstawie wymuszonego przyznania się do winy i zeznań podejrzanego świadka, a prokurator, który żądał dla niego kary śmierci, przyznaje, że skazano niewinnego człowieka. Dokument Santiago Esteinou obnaża absurdy amerykańskiego systemu sądowego, hojnie szafującego wieloletnimi wyrokami, które później tak trudno podważyć. Nie pozostawia też wątpliwości co do roli w całej sprawie skorumpowanej meksykańskiej policji. Ale film ma też drugiego bohatera. Jest nim brat Césara – bezdomny Sergio, targany poczuciem winy za rodzinną tragedię. Znakomita, przemyślana praca operatorów obrazu ewokuje poczucie pustki i straty towarzyszące braciom tak w celi, jak i na prześwietlonych słońcem, pustych ulicach Ciudad Juárez.
23.05.2015 r. (wtorek)
godz. 16.00 sala widowiskowa, wstęp wolny
Ucieczka /Escape/Bijeg
23', 2013 Serbia, Bośnia, reżyser: Srđan Keča, zdjęcia: Srđan Keča, montaż: Jelena Maksimovic, produkcja: Srđan Keča
Bałkańskie Romki – bohaterki nowego filmu Srdjana Kecy, autora znakomitego Mirażu, który prezentowaliśmy podczas festiwalu w 2012 roku, zmagają się z podwójnym wykluczeniem. Z jednej strony – jako przedstawicielki stygmatyzowanej mniejszości etnicznej, z drugiej – jako kobiety w radykalnie patriarchalnej społeczności. Każda z nich stara się na swój sposób zmienić swoje życie. Uciec przed przemocą męża, albo też uciec z rodzinnego domu... do narzeczonego. Ucieczki nie zawsze się udają i nie zawsze dobrze wróżą. Zwłaszcza, gdy – jak ucieczka Danjeli – oznaczają opuszczenie szkoły. Film Kecy nie nastraja optymistycznie: być może szansę na lepsze życie dostanie dopiero kolejne pokolenie romskich kobiet.
Aleppo. Notatki z ciemności/Notes from the Dark. Aleppo/Aleppo. Notatki z ciemności 90', 2014 Polska reżyser: Wojciech Szumowski & Michał Przedlacki/ zdjęcia: Wojciech Szumowski, Michał Przedlacki, Mohammad Saeed, montaż: Tadeusz Talar, produkcja: Studio Szumowski, TVN
Ten wyjątkowy dokument zrealizowany przez polskich twórców latem ubiegłego roku wspólnie z miejscowymi Syryjczykami ukazuje życie oblężonego miasta z perspektywy siedmiu postaci. Wojna wywróciła ich życie do góry nogami: były oficer reżimowych wojsk po kilkanaście godzin na dobę operuje rannych w polowym szpitalu, a oddziałem radykalnych islamistów dowodzi właściciel sklepu z damską bielizną. Wśród bohaterów są też: lokalny imam, piekarz, uliczny sprzedawca, dziennikarz i mechanik. Zwykli ludzie, którzy na różne sposoby wspierają rebeliantów w walce z reżimem – lub po prostu starają się pomóc przetrwać wszystkim, którzy jeszcze pozostali w zrujnowanym mieście. Pomoc rannym, rozdawanie chleba czy wsparcie duchowe są tu równie ważne jak walka z bronią w ręku.
24.06.2015 r. (środa)
godz. 16.00 sala widowiskowa, wstęp wolny
Opony/Tyres/Tyres
33', 2013 Birma, Niemcy reżyser: Kyaw Myo Lwin, zdjęcia: Aung Ko Ko, montaż: Myo Min khin, produkcja: Yangon Film School
Kolejny obiecujący debiut birmańskiego reżysera, pokazywany m. in. w Amsterdamie (IDFA) i nagrodzony w Palm Springs, to kolejny przychodzący z Birmy obraz fizycznej pracy obserwowanej jednocześnie z uwagą i z pogodną zadumą. Bohaterowie filmu z ranguńskiego warsztatu recyclingu opon wydają się tu być niestrudzonymi, bezbłędnymi pracownikami odwiecznego cyklu zmian, narodzin i śmierci. Ze zużytych opon wyrabiają różne nowe przedmioty – od obuwia po szczotki. Pracują szybko i precyzyjnie, są wśród nich młodzi i starzy, mężczyźni i kobiety. Czarno-biały w większości dokument przemawia głównie bardzo filmowym obrazem ich opanowanych do perfekcji ruchów i pięknymi, portretowymi zbliżeniami twarzy, ale kamera rejestruje też fragmenty rozmów czy piosenkę – okruchy życia wśród wytężonej pracy.
Jesteśmy stajemy się śmiercią/We are become death/We are become death
4', 2014 Francja reżyser: Jean-Gabriel Périot, montaż: Jean-Gabriel Periot, produkcja: Local Films
„Teraz jestem staję się Śmiercią, niszczycielem światów” - to słowa Wisznu według Bhagavadgity. W ustach Roberta Oppenheimera robią piorunujące wrażenie, także po latach. Zwłaszcza gdy ten właśnie skrawek archiwalnego materiału unieruchomi potok nostalgicznych obrazów z naszej planety, sprawiając wrażenie wypowiedzi z drugiej strony czasu – już po końcu świata. Jean-Gabriel Périot, nasz ulubiony filmowiec eksperymentalny, wraca na WATCH DOCS w świetnej formie – ze swoją kolażową techniką i w bezlitośnie nostalgicznej poetyce retro-futuro.
25.06.2015 r. (czwartek)
godz. 16.00 sala widowiskowa, wstęp wolny
Dzieci dzwonią/Children calling/Dzieci dzwonią
30', 2014 Polska reżyser: Andrzej Mańkowski, zdjęcia: Weronika Bilska, montaż: Andrzej Mańkowski, produkcja: BIAŁY SMOK Production
W niewielkim mieszkaniu na warszawskiej Saskiej Kępie telefon dzwoni non-stop. Dzieci dzwonią z najróżniejszymi sprawami. Najczęściej żartują – pewien chłopiec na przykład prosi o pomoc, ponieważ właśnie goni go dzik. Ale za żartami z reguły ukrywają prawdziwy powód poszukiwania kontaktu z kimś dorosłym, komu można by zaufać. Najczęściej dzwonią nie raz. Andrzej Mańkowski umiejętnie buduje opowieść – od żartów po dramatyczny finał – i znakomicie wykorzystuje ograniczenia formalne – nie możemy przecież usłyszeć głosu dzwoniących, ani zobaczyć twarzy konsultantek Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Otrzymujemy więc film jednocześnie szczery i dyskretny, pełen po mistrzowsku opanowanych emocji, bo też imponująco opanowane są dziewczyny odbierające telefon 116 111.
Rodzeństwo jest na zawsze/Siblings are forever/Søsken til evig tid
75', 2013 Norwegia reżyser: Frode Fimland, zdjęcia: Frode Fimland,montaż: Anders Teigen, produkcja: FIM Film
73-letni Magnar i 70-letnia Oddny od dzieciństwa żyją na rodzinnej farmie, przekazywanej z pokolenia na pokolenie. Niewiele się tu zmienia, choć w latach 60. konia zastąpił traktor, a w 70. podciągnięto elektryczność i telefon. Przez cały rok rodzeństwo czeka na wakacje, chociaż nie polegają one na wypoczynku – to letni wypas krów na wysokogórskich pastwiskach. Subtelna opowieść o tradycyjnym życiu blisko natury podbiła serca Norwegów. Film Frode Fimlanda na zeszłorocznym Bergen International Film Festival zdobył nagrodę publiczności, a później okazał się przebojem kasowym norweskich kin, udowadniając nieodparty pociąg nowoczesnego społeczeństwa szybkich zmian do tego, co trwałe i do starej, odwiecznej symbiozy człowieka z przyrodą.