Radomsko, Łódzkie 6.7o Wtorek, 19 Listopada 2019

Dwa spektakle Teatru Polska w MDK w Radomsku

Kultura i rozrywka
Jacek Paszewski

Na dwa spektakle w ramach „Teatru Polska” zaprasza Miejski Dom Kultury w Radomsku. Pierwszy z nich to „Lorem Ipsum” a drugi „Tragedia Jana”.

Spektakl „Lorem Ipsum” w wykonaniu Vagabond Physical Collective – nieformalnej grupy artystycznej stworzonej przez absolwentów Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie.
31.10 godz. 16.00 – warsztaty teatralne (sala taneczna)
31.10 godz. 19.00 – spektakl (sala widowiskowa
)

„Lorem Ipsum” – to autorski spektakl o przekraczaniu granic w celu zaspokojenia własnych pragnień. To zderzenie sześciu energii twórczych młodych aktorów-tancerzy poszukujących swojego języka, którzy z zaangażowaniem wkraczają na polskie oraz światowe sceny. Prywatnie przyjaciele o podobnych poglądach na sztukę, dążący do budowania możliwości twórczej realizacji autorskich projektów. Zainteresowani prozaicznymi zagadnieniami, które dotykają każdego. W tworzonych obrazach scenicznych zawierają uniwersalne historie, z którymi widz może się utożsamić.

Spektakl adresowany do młodzieży i dorosłych.

Obsada: Karolina Januszek, Monika Witkowska, Omar Karabulut, Oscar Mafa Jarosław Mysona
Choreografia: Vagabond Physical Collective
Dramaturgia: Anna Turczyńska i Franciszek Szumiński
Reżyseria światła: Paweł Murlik
Muzyka: Mateusz Flis
Scenografia: Vagabond Physical Collective
Czas trwania: 60 minut

Liczba miejsc ograniczona, bezpłatne wejściówki w kasie MDK, zapisy na warsztaty w dziale DUFiOI.
 
Spektakl „Tragedia Jana” w ramach programu TEATR POLSKA 2019

Spektakl opowiada biblijną historię Jana Chrzciciela podejmującego walkę z trawiącymi świat grzechami rozpusty, pychy, tchórzostwa i pazerności. Popada on w konflikt z pro-wadzącym hulaszcze życie Herodem, który przywłaszczył sobie żonę własnego brata. Kluczowym elementem intrygi jest mityczny taniec córki Herodyjady (popularnie zwanej Salome), wskutek którego niepokorny święty pozbawiony zostaje głowy. Jednak u Gawatowica – niczym w średniowiecznym misterium – zło zostaje potępione, a winni niesprawiedliwości – ukarani.

Ten wczesnobarokowy tekst napisany w 1619 roku na jarmark świętojański w Kamionce Strumiłowej (dziś na Ukrainie) jest unikalnym zabytkiem języka polskiego i świadectwem tradycji teatru jarmarcznego. Całość odgrywana niegdyś przez uczniów kolegium jezuickiego z jednej strony zawiera elementy farsy i groteski, z drugiej boskiego lęku i grozy (mysterium tremendum). Żywy i dynamiczny język Gawatowica nie ustępuje mistrzom renesansowej literatury polskiej – Janowi Kochanowskiemu i Mikołajowi Rejowi. W dobie badań nad genami religijności VMAT2, ścierania się systemów ideologicznych i rozwoju sztucznej inteligencji warto zastanowić się nad tym, czy wiara jest w jakikolwiek sposób racjonalna? Skąd się bierze jej moc i czy ważna jest dzisiaj? Co odróżnia postawę ultrareligijną od postawy fanatycznej i jakie kanony wartości można uznać współcześnie za aktualne?

Zabawy jarmarczne, obrzędy i rytuały świąteczne o skomplikowanych korzeniach pogańsko-chrześcijańskich organizowały i nadal organizują rytm funkcjonowania naszej społeczności oraz nadają im sens. Łódzki Teatr CHOREA od lat eksperymentujący z pieśniami, obrzędami i starymi tekstami kultury jest jednym z niewielu zespołów, który może podjąć wyzwanie przywrócenia tego tekstu polskiemu teatrowi.

Wstęp za wejściówkami.

08.11 godz. 15.00 – WARSZTATY TEATRALNE
08.11 godz. 18.00 – SPEKTAKL

Reżyseria: Waldemar Raźniak
Choreografia: Liwia Bargieł
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Kostiumy: Emil Wysocki
Asystent reżysera: Wiktor Moraczewski
Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Joanna Chmielecka, Paweł Głowaty, Joanna Jawor-ska-Maciaszek / Daria Szymańska, Michał Jóźwik, Majka Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Wiktor Moraczewski, Ewa Otomańska, Dorota Porowska, Tomasz Rodowicz, Elina Toneva
Premiera: 17 listopada 2018, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi
Produkcja: Warszawskie Towarzystwo Sceniczne, Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi

komentarze