Gimnazjaliści mieli okazję zobaczyć bazę dydaktyczną "Mechanika"
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Radomsku zaprosił uczniów III klas gimnazjów w swoje progi z racji dni otwartych. Była to znakomita okazja do zwiedzania i zapoznania się z całą dostępną bazą dydaktyczną w szkole. Ponadto był to czas spotkań, rozmów i konsultacji.
Gimnazjaliści mieli okazję zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie z gadżetami, posłuchać prezentacji na temat szkoły, czy spotkać się z odwiedzającymi placówkę Żandarmami Wojskowymi w ramach projektu „Pirat Uliczny-Skutek Tragiczny”.
- Teraz gdy czternastolatkowie decydują się co zrobić ze sobą po ukończeniu gimnazjum przybliżamy swoją ofertę edukacyjną i prezentujemy szkołę. Posiadamy konkretne zaplecze do nauki zawodu mechanika czy uzyskania dyplomu technika – mechanika. Ponadto oczywiście w ramach III Liceum zapewniamy zdobycie wykształcenia średniego i uzyskanie matury. Takie dni jak dziś są dla nas ważne, gdyż możemy dokładnie zaprezentować młodym ludziom bazę szkoły, bo sama oferta programowa jest systematycznie prezentowana na spotkaniach wyjazdowych. Chcielibyśmy przyjąć jak największą ilość uczniów, choć oczywiście konkurencja jest duża a dzieci coraz mniej. Jednak mimo to muszę wspomnieć, że dwa lata temu udało się nam zrealizować największy nabór wśród szkół ponadgimnazjalnych w powiecie. Największą popularnością cieszy się kierunek technik-geodeta oraz od bardzo wielu, wielu lat technik-mechanik. Jednak dość przykre jest to, że potrzeby rynku nie są zbieżne z zainteresowaniami dzieci. Nasi absolwenci są bardzo szybko wchłaniani przez rynek. Mechanicy czy technicy-mechanicy bardzo szybko znajdują zatrudnienie w dużych firmach jak i mniejszych zakładach pracy. Przyczynia się do tego dobra współpraca z właścicielami firm jak i dyrektorami zakładów – opowiadała o „Mechaniku” dyrektor Ewa Grodzicka.
- Uczniowie odbywają w takich miejscach praktyki, poznają środowisko pracy jak i potencjalny pracodawca może przekonać się o użyteczności danego praktykanta. Dla szkoły ta współpraca jest też o tyle ważna, gdyż uczniowie mają okazję popracować na nowoczesnych maszynach. Zakupienie nawet szkoleniowych obrabiarek CNC byłby wydatkiem ponad nasze siły. Naszych absolwentów zawsze bardzo chętnie przyjmuje Indesit, gdzie chłopcy pracują na parku maszynowym jako mechanicy, technicy czy mechanicy monterzy. Kolejną dużą firmą jest niemiecka firma Leitz, zajmująca się produkcją narzędzi. Szkoła również może liczyć na wsparcie Starostwa Powiatowego. Zarząd wykazuje się dużym zrozumieniem jeśli chodzi o kształcenie zawodowe, przez co otrzymujemy spore pieniądze na nasze działania. Również, gdy jest to możliwe rozpisujemy projekty unijne lub organizujemy staże zagraniczne u liderów europejskiej branży samochodowej. Już teraz mogę powiedzieć, że nasz wniosek o przyznanie stażów zagranicznych przeszedł pozytywną weryfikację. Dzięki temu, 30 uczniów będzie mogło wyjechać do Niemiec i tam zdobywać nowe doświadczenie - dodaje.
Szkoła stara się najlepiej jak może przygotować młodzież do wejścia na rynek pracy i sprawne podjęcie pracy zawodowej w konkretnych dziedzinach gospodarki. Jednak niepokojące jest to, że dzisiejsi absolwenci gimnazjów nie mają za bardzo pojęcia co w przyszłości mogą robić. Możliwe, iż jest to efekt pewnej luki w systemie, gdyż doradztwo zawodowe zaczyna się dopiero na poziomie ponadgimnazjalnym a powinno już mieć miejsce właśnie od pierwszej klasy gimnazjum. Najlepiej byłoby jakby piętnastolatek wybierając szkołę był jak najlepiej zorientowany na swoją karierę zawodową i znał swoje możliwości. Dzięki temu w społeczeństwie będziemy mieć w przyszłości mniej sfrustrowanych 25-latków czy 30-latków, którzy mimo posiadanego dyplomu uniwersyteckiego są bezwartościowi dla rynku pracy.
Osobnym tematem też jest podejście rodziców, którzy też za bardzo nie wiedzą co mogą zasugerować swoim dzieciom, aby później mogły się cieszyć ze stabilnego zatrudnienia.
Jedno jest pewne – podejście do kształcenia zawodowego zmienia się i ponownie znowu będzie ono docenione. Ponadto praca w zawodach, które od dekad były kojarzone ze znojem i niewielkim wynagrodzeniem zmienia się. Jest to związane z realizacją zleceń wymagających większej kreatywności, myślenia oraz postępem technologicznym. Za tym wszystkim idą również i większe pensje dla realizujących te zadania fachowców.
Dlatego też, jeśli w przyszłości po szkole ponadgimnazjalnej nie chcesz od razu wyjeżdżać z Radomska i zarazem znaleźć pracę która będzie Cie rozwijać to edukacja w „Mechaniku” jest jak najbardziej dobrym posunięciem.