Dieta jest podstawą do osiągnięcia efektów podczas obozów kondycyjnych

Dieta jest podstawą do osiągnięcia efektów podczas obozów kondycyjnych

Każdy kto decyduje się na udział w obozie kondycyjnym chce rozpocząć swoją podróż w kierunku upragnionej sylwetki i wytrzymałości. Jest to bardzo dobry krok, ponieważ każdy turnus wypełniony jest różnorodnymi treningami, poradami ekspertów, a także… zbilansowaną dietą. Nie możemy o tym zapomnieć, ponieważ dostarczanie odpowiednich składników odżywczych jest kluczowe, aby utrzymać zdrowie i witalność. Na obozie kondycyjnym mamy specjalnie ułożony i dostosowany do naszych potrzeb jadłospis, a spotkania z dietetykiem mogą zmienić nasze podejście do żywienia. Jest to pierwszy krok, ale reszta zależy wyłącznie od nas. Zdrowa dieta może być zarówno przyjemna, jak i efektywna. O czym należy pamiętać?

Równowaga przede wszystkim

Nasz organizm to najbardziej skomplikowana maszyna jaka kiedykolwiek powstała. Składa się z wielu komórek, tkanek, które odpowiadają za szalenie ważne procesy. Jednak, aby wszystko mogło poprawnie funkcjonować potrzebne jest paliwo. Tym paliwem jest dostarczane przez nas jedzenie, zawierające szereg kluczowych składników. Dlatego tak ważne jest, aby nasza dieta była zbilansowana i różnorodna.

Nie może w niej zabraknąć żadnego produktu ze wszystkich grup pokarmowych, zgodnie z piramidą żywieniową. Dietetycy na każdym obozie kondycyjnym przypominają, że nasz jadłospis nie może być nudny i monotonny. Nie wolno zapomnieć o białku, węglowodanach, witaminach, minerałach, błonniku, a nawet tłuszczach. Wszystko jest niezmiernie istotne.

Ile kalorii powinna mieć dobrze dobrana dieta?

Dieta, która ma nam pomóc w dążeniu do wymarzonej figury i kondycji musi dostarczać odpowiednią ilość kalorii. Jeśli zależy nam na wysportowanej i jędrnej sylwetce ich dawka nie może być zbyt mała, aby nie zaburzyć funkcjonowania organizmu. Najlepiej o wartości kalorycznej naszego jadłospisu porozmawiać z dietetykiem, ponieważ jest to osoba, która wie na co zwracać uwagę. Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi dla wszystkich, ponieważ zależy ona od naszego wieku, płci, aktywności fizycznej, rodzaju pracy, a także szybkości przemiany materii.

Statystycznie zakłada się, że kobiety potrzebują dziennie 1800-2400 kcal, a mężczyźni 2200-3200 kcal. Przy małej aktywności będziemy bliżej dolnej granicy, a podczas intensywnych treningów np. podczas obozu kondycyjnego czy regularnego chodzenia na siłownię bliżej górnej.

Mało, ale często

Dietetycy od lat, nie tylko podczas szkoleń na obozach kondycyjnych, powtarzają, że złotą zasadą są regularne, małe porcje jedzenia. Cała dzienna dawka kalorii powinna być rozłożona na kilka posiłków. Najlepiej jak będzie ich 5 w ciągu dnia, które będziemy spożywać co 3/ 4 godziny. W ten sposób unikniemy gwałtownego spadku glukozy we krwi i tzw. wilczego głodu, co może spowodować nadmierne podjadanie.

Jedzenie dwóćh, ale obfitych dań dziennie jest niedopuszczalne! Wśród naszego jadłospisu nie zapominajmy o porcjach warzyw i owoców. Jabłko, mus z owoców albo świeży sok sprawdzą się w tej roli świetnie. Jedzenie nie musi być nudne, jest to przyjemność, z której powinniśmy jak najlepiej korzystać.

Więcej o:
Wróć na stronę główną

KOMENTARZE

PRZECZYTAJ JESZCZE