Czerwone wożą radomszczan od pół wieku

Czerwone wożą radomszczan od pół wieku Fot. autor (3), archiwum MPK (1)

W połowie stycznia 1968 ruszyła w Radomsku publiczna komunikacja autobusowa. Właśnie stuknęło jej 50 lat.

Pierwsze autobusy wyruszyły na ulice miasta 14 stycznia 1968 roku. Powołano wówczas Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Radomsku i zakupiono 4 autobusy marki San H100B. Wkrótce tabor zasiliły kolejne pojazdy: Sany i węgierskie Ikarusy. W 1977 roku powołano Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Piotrkowie Trybunalskim w skład, którego wszedł m.in. oddział w Radomsku. Wkrótce też zmodernizowano flotę przewoźnika, zakupując w Sanoku nowoczesne jak na ówczesne czasy Autosany H9-35. Natomiast w 1984 roku do Radomska dotarły pierwsze Jelcze PR110U, wyprodukowane na licencji francuskiego Berlieta. To zapewne w tych czasach od malatury nadwozia, radomszczanie ochrzcili autobusy funkcjonującym do dzisiaj określeniem "czerwone".

W 1985 roku Oddział Komunikacji Miejskiej w Radomsku zmienił nazwę na Zakład Komunikacji Miejskiej w Radomsku. W 1990 roku oddano do użytku nową bazę, (ta w której firma funkcjonuje obecnie przekazana została 7 lat później). Wraz z momentem zmian ustrojowych w Polsce, wiadome było, że reformie ulegnie również system komunikacji publicznej. I tak rzeczywiście się stało. Już w 1991 roku Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Piotrkowie Trybunalskim rozpadło się na 5 samodzielnych przedsiębiorstw komunikacyjnych. Wtedy to powołano do życia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Radomsku.

Wkrótce poczyniono zakupy używanych autobusów zachodniej produkcji. W 1997 roku zakupiono pierwsze od dawna fabrycznie nowe auta: 9 Autosanów A1010M i 1 Autosan H6-20.02. Kolejne zakupy nowych autobusów (w międzyczasie kupowano używane) dokonano w roku 2005 i 2006. W ostatnich latach do MPK trafiały jedynie używane Mercedesy i Many (ostatni w 2017 roku).

Teraz się to zmieni, a to za sprawą ogłoszonego przetargu na zakup 8 fabrycznie nowych pojazdów. Połowa będzie miała tradycyjny napęd diesla, a połowa hybrydowy (silnik dieslowski plus elektryczny). Ponadto powstanie 17 nowych przystanków multimedialnych – na elektronicznych tablicach będzie podawany również dokładny czas przybycia autobusu, mierzony nadajnikiem GPS umieszczonym w pojeździe. Na ten cel Radomsko otrzyma dotację. Firma planuje również remont hali napraw na terenie zajezdni. Natomiast uroczyste obchody 50-lecia włączone zostaną w tegoroczne święto miasta. Władze spółki planują sprowadzenie na tą okazję zabytkowego Jelcza „ogórka”, który będzie woził radomszczan po mieście.

Więcej o:
mpk radomsko tabor autobusy historia 50 lat
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE