Istnieje szansa, że wkrótce powstanie Powiatowa Rada Działalności Pożytku Publicznego. Nad jej powołaniem dyskutowano w Starostwie Powiatowym w Radomsku.
Powiatowa Rada Działalności Pożytku Publicznego jest organem konsultacyjnym i opiniodawczym w sprawach dotyczących sfery zadań publicznych określonych w ustawie. Na ostatnim posiedzeniu Zarząd Powiatu Radomszczańskiego jednogłośnie pozytywnie zaopiniował projektu uchwały Rady Powiatu Radomszczańskiego w sprawie określenia organizacji i trybu działania Powiatowej Rady Działalności Pożytku Publicznego oraz trybu powoływania jej członków.
Pod wnioskiem o powołanie Powiatowej Rady Działalności Pożytku Publicznego podpisało się 9 organizacji pozarządowych działających na terenie powiatu radomszczańskiego. Swoje poparcie dla tej inicjatywy Starosta Robert Zakrzewski wyraził na jednym z pierwszych roboczych spotkań, kiedy organizacje pozarządowe przygotowywały swój wniosek.
- Organizacje pozarządowe pełnią ważną rolę w społeczeństwie obywatelskim. Aktywna współpraca z organizacjami pozarządowymi i środowiskami lokalnymi jest jednym z elementów efektywnego kierowania Powiatem. Skuteczna działalność organizacji pozarządowych jest czynnikiem scalającym i aktywizującym społeczność lokalną. Dlatego z ogromnym zainteresowaniem przyjąłem informację o inicjatywie powołania Powiatowej Rady Działalności Pożytku Publicznego. To bardzo cenny, ważny i potrzebny projekt – pisał Starosta Powiatu Radomszczańskiego w liście do inicjatorów powstania PRDPP.
Projekt uchwały w sprawie określenia organizacji i trybu działania Powiatowej Rady Działalności Pożytku Publicznego oraz trybu powoływania jej członków, przygotowany przez Sekretarza Powiatu Radomszczańskiego Tomasza Kornackiego, został przedstawiony organizacjom pozarządowym, które podpisały się pod wnioskiem o jej utworzenie podczas roboczego spotkania. Wszystkie uwagi i wnioski organizacji zostały uwzględnione w końcowym projekcie uchwały, pozytywnie zaopiniowanym przez Zarząd Powiatu Radomszczańskiego na posiedzeniu w dniu 29 stycznia 2014 roku.
- Najważniejsza zmiana dotyczyła liczby przedstawicieli organizacji pozarządowych w niej zasiadających w Radzie. Znajdzie się niej siedmiu przedstawicieli organizacji pozarządowych, dwóch przedstawicieli Zarządu Powiatu, dwóch przedstawicieli Starostwa oraz dwóch przedstawicieli Rady Powiatu. Członkowie Rady Pożytku biorą udział w jej pracach nieodpłatniec - informuje Arkadiusz Szczegodziński, rzecznik starostwa.
Powiatowa Rada Działalności Pożytku Publicznego jest organem konsultacyjnymi opiniodawczym w sprawach dotyczących sfery zadań publicznych określonych w ustawie Wyłonienie kandydatów organizacji pozarządowych do Rady Pożytku uwzględnia zasady reprezentatywności, co oznacza równy dostęp tych organizacji do zgłaszania i wybierania kandydatów do Rady Pożytku. Kandydatów mogą zgłaszać organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art.3 ust. 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie, posiadające siedzibę rejestrową bądź biuro na terenie Powiatu. Kandydata zgłaszają co najmniej dwie organizacje, a każda organizacja może zgłosić tylko jednego kandydata. Uprawnione organizacje mogą głosować na nie więcej niż siedmiu zgłoszonych kandydatów. Do Rady Pożytku wchodzi 7 osób, które otrzymały największą ilość głosów.
- Organizacje pozarządowe zrzeszają osoby aktywne, bezinteresowne, zaangażowane i chętnie podejmujące się zadań na rzecz ogółu. Powiatowa Rada Działalności Pożytku Publicznego z pewnością ułatwi kontakt z mieszkańcami i organizacjami pozarządowymi, wesprze komunikację i zdynamizuje wspólnie podejmowane działania. Podstawowymi efektami takiej współpracy będzie umacnianie w społecznej świadomości odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie oraz budowanie społeczeństwa obywatelskiego poprzez aktywizację społeczności lokalnych – mówi Sekretarz Powiatu Radomszczańskiego Tomasz Kornacki.
Nad projektem uchwały w sprawie określenia organizacji i trybu działania Powiatowej Rady Działalności Pożytku Publicznego oraz trybu powoływania jej członków pracować teraz będą Radni Rady Powiatu Radomszczańskiego.