Niezależnie od branży i zawodu każdy pracownik może popełnić błąd. Przeważnie to od pracodawcy zależy skala problemów, jakie on dostarczy, niemniej już sam stres związany z porażką bywa niszczący. Co zatem robić, gdy popełnimy w pracy błąd?
Przyznaj się do błędu
Szczere i refleksyjne podejście do popełnionego przez nas błędu pokaże nie tylko nasz profesjonalizm, ale i skruchę, której bardzo często wymaga się od pracownika. Nie istnieją osoby perfekcyjne, a błędy zdarzają się najlepszym. Warto to zrozumieć i nie próbować zwalać winy na innych w przypadku, gdy większość decyzji podejmowaliśmy sami.
Obmyśl plan działania
Szybki i konkretny plan działania pozwoli na zredukowanie problemów, jakie wyniknęły z popełnionego przez nas błędu. Przede wszystkim musimy określić, jak wiele firma straci przez nasze uchybienie oraz kogo należy o tym powiadomić. Następnie powinniśmy ustalić w jaki sposób można przeciwdziałać na przyszłość podobnym błędom. Ta refleksja może nam pomóc podczas rozmowy z kierownikiem bądź pracodawcą, który zapewne będzie chciał od nas wyjaśnień.
Ucz się na błędach
Niewątpliwie najlepiej jest się uczyć na cudzych błędach, jednak może się zdarzyć, że to my je popełnimy. Warto wtedy wyciągnąć z nich odpowiednie wnioski tak, aby były one w jakikolwiek sposób przydatne. Praca oparta o analizę takich zdarzeń może okazać się efektywniejsza oraz pozbawiona defektów. W ten sposób zwiększymy nie tylko naszą pozycję w firmie, ale również podniesiemy wiele naszych umiejętności.
Nie poddawaj się!
Jeden błąd nie może zaważyć o Twojej karierze, dlatego nawet nie myśl o poddaniu się bądź rezygnacji z danego stanowiska. Patrz w przyszłość i rozwijaj się w oparciu o swoje błędy, gdyż tylko w ten sposób będziesz w stanie utrzymać pewność siebie. Bardzo często okazuje się bowiem, iż dużo ważniejsze jest radzenie sobie z popełnionym błędem niż odnajdywanie jego powodów.