Co musi wiedzieć inwestor kupujący firmę?

Co musi wiedzieć inwestor kupujący firmę?

Sprzedaż firmy to skomplikowany, wieloetapowy proces, często obarczony ryzykiem. Inwestorzy najczęściej weryfikują rzeczywiste wyniki finansowe i zlecają dodatkowe audyty, aby uzyskać kompleksowy obraz sytuacji danej firmy. Dzięki temu maleje ryzyko nietrafionego zakupu. Sprawdź, co musi wiedzieć kupujący, zanim zainwestuje kapitał w nowy biznes.

Proces sprzedaży firmy

Sprzedający powinien określić, co dokładnie wchodzi w skład sprzedaży, a następnie poddać firmę wstępnej wycenie. Dzięki temu procesowi możliwe jest sporządzenie oferty i przekalkulowanie zysków. Potencjalny kupujący powinien zweryfikować cenę i stan przedsiębiorstwa przed zakupem, a następnie negocjować warunki. Duże znaczenie ma sposób wyceny firmy – na etapie weryfikacji zazwyczaj zapada decyzja, czy inwestor finalnie zdecyduje się na zakup. Jeżeli chcesz sprzedać swoją markę, warto skorzystać z profesjonalnej wyceny wartości, sporządzonej przez firmę z wieloletnim doświadczeniem w branży. Przygotowany przez fachowców z Volante (https://volante.pl/wycena-firmy/) dokument będzie wiarygodny zarówno w oczach kupującego, jak i sądu czy innych instytucji.

Weryfikacja potencjału i ocena ryzyka

Zbadanie sytuacji przedsiębiorstwa, ocena jego potencjału i ryzyka zależy od wielkości firmy, branży czy renomy. Inwestor powinien zweryfikować przedstawioną wycenę, oszacować szanse na rozwój, a także sprawdzić jak wygląda sytuacja marketingowa, stan prawny (umowy z klientami i zobowiązania), a także zlecić niezależną analizę ekonomiczno-finansową. Zarówno optymistyczna, jak i mniej obiecująca wersja transakcji pozwala oszacować, czy inwestycja będzie opłacalna, czy nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.

Co wpływa na wartość firmy?

Na wycenę wartości wpływa szereg dodatkowych aspektów, które czasami ciężko oszacować. Duże znaczenie ma baza klientów, stałe kontrakty, a także całe know-how – strategie, receptury, autorskie, nieopatentowane technologie czy wzory. Znaczenie ma również rozpoznawalność marki na rynku oraz opinia klientów, a także majątek trwały w postaci maszyn, linii produkcyjnej, nieruchomości. Na wartość wpływa również lokalizacja, kanały dystrybucji, baza dostawców. Dla kupującego najważniejszy jest potencjał przyszłych zysków.

Niezależnie od tego, czy jesteś inwestorem z doświadczeniem, czy nowicjuszem, który chce ominąć etap start-upu i zainwestować w prężnie działające przedsiębiorstwo przed podjęciem ostatecznej decyzji skonsultuj się z zespołem ekspertów. Specjaliści pozwolą Ci spojrzeć na transakcję z realnej strony, a także uniknąć nieopłacalnej inwestycji.

Więcej o:
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE