Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Radomsku uczestniczy w międzynarodowym projekcie "Art, sport & literature against violence at school"
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Radomsku uczestniczy w międzynarodowym projekcie "Art, sport & literature against violence at school". Niedawno trzy uczennice wraz z nauczycielkami języka angielskiego uczestniczyły w wyjeździe na Łotwę. Już wkrótce kolejna grupa wyjedzie do Grecji.
Pobyt na Łotwie trwał od 10 do 17 listopada. Trzy uczennice "Mechanika", które brały udział w tym wyjeździe to Małgorzata Górka, Julita Krawczyk oraz Marta Winiszewska. Towarzyszyły im nauczycielki języka angielskiego - mgr Monika Zając oraz mgr Aldona Skiba.
Jak podkreślają uczestnicy - na Łotwie nie było czasu na nudę. W trakcie spotkania każda z międzynarodowych grup musiała przedstawić prezentacje dotyczące swojego kraju, miasta, szkoły, systemu edukacyjnego, świąt religijnych i państwowych, a także sztuki. Poza tym, uczniowie uczestniczyli w zawodach sportowych oraz w warsztatach artystycznych. Zajęcia te miały charakter terapeutyczny – ukazały rzeczywistość z zupełnie innej perspektywy, gdzie wolność, równość i tolerancja to wartości nadrzędne. Nie ma tu miejsca na przemoc. Co więcej, młodzież spotkała się z kalifornijskim pastorem w Chrześcijańskim Centrum Misyjnym w Saldusie. Tam wysłuchano kolęd oraz odczytano fragmenty z Biblii. Zorganizowano także wycieczki do fabryki krówek i lodów – uczestnicy mieli okazje przyjrzeć się pracy lokalnych mieszkańców oraz degustować specjały. Niewątpliwą atrakcją, było zwiedzanie Kuldigi – miasta wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO (ze względu na zachowanie wyjątkowego rzemieślniczego charakteru).
Oprócz edukacyjnego charakteru wyjazdu, nie zabrakło również czasu na integrację. Wszyscy brali udział w "wieczorkach kulturowych", gdzie muzyka i taniec folkowy były tematem przewodnim. Ponadto, każdy kraj przedstawił swoją regionalną kuchnię.
- Głównym celem tego projektu było zaszczepienie w młodym pokoleniu zasady, że nie siłą, a dobrym uczynkiem można zyskać o wiele więcej. Spotkania wielokulturowe są dobrą okazją do sprawdzenia samego siebie, uczą otwartości i szacunku do innych. Wszyscy jesteśmy tacy sami bez względu na kolor skóry, pochodzenie czy wyznawane wartości. Uprzedzenia zostają daleko w tyle. Liczy się to, co możemy zrobić dla drugiego człowieka. Projekty tego typu niewątpliwie poszerzają horyzonty – mówi mgr Monika Zając.
- Było to interesujące doświadczenie, którego nie zapomnę do końca życia. Rzadko kiedy można spotkać tylu różnych ludzi w tym samym miejscu. Oczarowali mnie swoim charakterem i odmiennością – powiedziała Marta Winiszewska.
- Myślę, że tydzień spędzony na Łotwie pozytywnie wpłynął na moje odczucia względem innych narodowości. Byłam zachwycona warsztatami dla uczniów (głównie garncarstwem), które są dobrą alternatywą do przeciwdziałania i zwalczania przemocy. Poza tym, prezentowane każdego dnia gry i zabawy sportowe pozwoliły nawiązać kontakty i zacieśnić więzi pomiędzy uczestnikami. Mimo, że dzieliła nas narodowość i kultura to znaleźliśmy wspólny język – opowiada swoich wrażeniach z pobytu, Małgorzata Górka.
- Było cudownie! Jestem pewna, że pobyt ten zapadnie w mojej pamięci na bardzo długo. Cieszę się, że mogłam uczestniczyć w tym projekcie. To była dla mnie cenna lekcja – mówi Julita Krawczyk.
Teraz Grecja!
Przed uczniami "Mechanika" kolejne spotkanie refundowane z funduszu Unii Europejskiej. Trzech uczniów z tej szkoły będzie mogło spędzić kilka dni w Grecji (od 17 do 22 lutego), a dokładniej w miejscowości Komotini, gdzie będą ich gościć uczniowie ze szkoły muzycznej.
Aby wziąć udział w projekcie, a tym samym zwiększyć swoje szanse na wyjazd, uczniowie muszą:
- skomponować utwór muzyczny o tematyce "stop przemocy". Może to być sama melodia lub melodia z tekstem. Muzyka może być wykonywana na instrumencie lub stworzona w programie komputerowym. Utwór powinien być wzbogacony choreografią.
- zrobić prezentację multimedialną nt. strojów ludowych w Polsce. Prezentacja nie powinna zawierać długich opisów (wskazane jest zamieszczenie dużej ilości obrazków, filmików itp.)
- zrobić prezentację nt. gier i zabaw podwórkowych, a następnie przygotować się do ich przeprowadzenia.
Wszystkie prace muszą być wykonane w języku angielskim. Termin upływa 21 grudnia 2012 r. Spośród zgromadzonych prac komisja wybierze trzy najciekawsze, a ich autorzy pojadą w dniach 17-22 lutego do Grecji, aby uczestniczyć w spotkaniu wielokulturowym.
Wymiana międzynarodowa odbywa się dzięki programowi Comenius "Wielostronny Partnerski Projekt Szkół", w który zaangażowany jest Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1. Uczniowie otrzymują ogromną szansę rozwoju. Wszelkie działania lokalne i zagraniczne refundowane są z dotacji Unii Europejskiej.
Szkolnym koordynatorem projektu jest nauczycielka języka angielskiego mgr Monika Zając.