Jak informuje ZUS, w ciągu trzech pierwszych dni trwania programu bonu turystycznego, Polacy wykonali ponad 3 tys. płatności na łączną kwotę 2,5 mln złotych. Na każde dziecko przysługuje jednorazowy bon o wartości 500 zł, który wykorzystać można do marca 2022. Dodatkowo, jeśli dziecko jest niepełnosprawne, jego opiekunowie otrzymają dodatek do bonu w wysokości 500 zł. Bon można wykorzystać tylko w Polsce – chodzi o to, aby pobudzić gospodarkę po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19.
Świadczenie nie jest jednak, tak jak 500+, przelewane bezpośrednio na konto – bonem możemy zapłacić jedynie w tych firmach, które zarejestrowały się w katalogu prowadzonym przez Polską Organizację Turystyczną. Podajemy wówczas wygenerowany przez system kod, a przelewu dokona za nas ZUS. Jeśli cena usługi, za którą chcemy zapłacić bonem, jest wyższa niż 500 zł, brakującą część możemy dołożyć z własnej kieszeni.
W Radomsku firm honorujących bon turystyczny jest ledwie siedem. Poza dosyć oczywistymi pozycjami, takimi jak dwa biura podróży („Travels and More” oraz „Pikada"), jedną firmą przewozową (Exclusive Tour S.C.) i ciastkarnią „Bartuś”, znajdziemy tam także podmioty, których obecność na liście może wydać się zaskakująca – przynajmniej na pierwszy rzut oka. Są to: spółka „TJM-Inwestycje”, firma budowlana „PHU Rad-Bud” oraz przedsiębiorstwo „GRABOWSKI PIOTR GRABOWSKI”.
Sprawdzamy: po szybkim wyszukiwaniu w Google okazuje się, że „TJM-Inwestycje” zajmuje się „robotami budowlanymi związanymi ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych”, a w katalogu znalazło się dlatego, że jest właścicielem hotelu TED przy ul. Kołłątaja 46. Taki sam adres widnieje również na liście POT-u, ale poza nim i nazwą firmą nie znajdziemy tam zbyt wiele informacji – brakuje nie tylko opisu działalności TJM, ale i nawet adresu internetowego czy danych kontaktowych. Nie wynika to jednak z zaniedbania firmy: po prostu rejestr nie pozwala na podanie tych informacji.
Zobacz także: Bon turystyczny. Uwaga na oszustów
Sprawa z kolejnym przedsiębiorstwem okazuje się jeszcze dziwniejsza: udaje nam się ustalić, że w Radomsku istnieją dwie firmy o praktycznie tej samej nazwie – „RAD-BUD” należąca Radosława Kozińskiego i „PHU RAD-BUD” Włodzimierza Zimocha. W rejestrze mowa co prawda o tej drugiej, ale tylko ta pierwsza posiada stronę internetową. I to właśnie ona wyświetli się w wyszukiwarce Google po wpisaniu frazy „rad-bud radomsko”.
Po krótkich poszukiwaniach natrafiamy wreszcie na numer telefonu do właściwej firmy. Pytamy, dlaczego przedsiębiorstwo budowlane znajduje się w katalogu podmiotów akceptujących bon turystyczny. Okazuje się, że w rejestrze podany jest tylko adres radomszczańskiej siedziby firmy, a bon możemy wykorzystać w ośrodku wypoczynkowym „Poniwiec Mała Czantoria”– znajduje się on pod granicą z Czechami, w Ustroniu, ponad 200 km od Radomska. Dostajemy zapewnienie, że w przeciągu kilku najbliższych dni pomyłka zostanie naprawiona, a na liście pojawi się właściwy adres.
Szukamy też informacji o trzeciej firmie, „GRABOWSKI PIOTR GRABOWSKI”. Udaje nam się odnaleźć jej stronę internetową, której design świadczy o tym, że nie była aktualizowana od wczesnych lat dwutysięcznych. Nazwa przedsiębiorstwa się zgadza, jego adres już nie – w rejestrze wpisane było Radomsko, tu widnieje Kamieńsk. Mimo to szukamy dalej: dostrzegamy duży baner, który po kliknięciu odsyła nas do strony internetowej ośrodka wypoczynkowego „Natura Park” w Bieszczadach. Tutaj wszystko się zgadza, w danych do przelewu odnajdujemy poprawny adres i nazwę firmy. Postanawiamy się jednak upewnić – dzwonimy na podany na stronie numer i pytamy, dlaczego firma, która mieści się na Podkarpaciu, w katalogu POT-u jest zarejestrowana w Radomsku.
- Taka firma jak „Natura Park” nie istnieje, to tylko nazwa ośrodka. Bo właścicielem jest firma „Grabowski”, która jest zarejestrowana w Radomsku, a w rejestrze są adresy firm. Pytaliśmy, czy możemy zmienić ten adres, ale to niestety niemożliwe - słyszymy.
Na oficjalnej stronie internetowej bonu turystycznego (bonturystyczny.polska.travel) możemy wyraźnie przeczytać, że „nazwa przedsiębiorcy może być inna niż nazwa handlowa/marketingowa obiektu hotelarskiego, w którym realizujesz bon". Oznacza to, że katalog zawiera nazwy podmiotów prowadzących hotele lub pensjonaty, a niekoniecznie same nazwy tych obiektów. A to, w połączeniu z brakiem jakichkolwiek danych kontaktowych, sprawia, że korzystanie z rejestru może być znacząco utrudnione - zwłaszcza w miastach turystycznych, gdzie firm akceptujących bony jest nie kilka, a kilkadziesiąt lub kilkaset. Bo skąd mamy wiedzieć, czym zajmuje się piętnasta już z kolei „Firma handlowo-usługowa Jana Kowalskiego”?
Jedno jest pewne - korzystanie z wyszukiwarki w obecnej formie to obecnie mordęga. A przecież sytuację poprawiłoby nawet dodanie do listy czegoś tak banalnego, jak numery telefonów czy adresy mailowe do firm.