W 2024 roku w województwie łódzkim na umówione wizyty, badania i operacje z 33 wybranych zakresów medycyny nie przyszło 90 tys. pacjentów. Na pierwszą wizytę do ortopedy nie przyszło i nie odwołało konsultacji 36 tys. pacjentów.
Punktualnie od godziny 10.00 każdego dnia system NFZ wysyła dziesiątki tysięcy SMS-ów do Polaków z przypomnieniem o pierwszej wizycie.
- Przypominamy o zabiegu u fizjoterapeuty, operacji usunięcia zaćmy, tomografii komputerowej. Każdy kto przekazał w rejestracji swój numer telefonu, dostaje SMS na 4 dni przed badaniem/wizytą. W wiadomości NFZ podaje numer telefonu, pod który trzeba zadzwonić, aby odwołać wizytę. SMS-y mają za zadanie zmniejszyć liczbę wizyt czy operacji, które przypadły, choć mogli z nich skorzystać inni chorzy, na przykład ci, którzy pilnie potrzebują pomocy –mówi Anna Leder, rzecznik prasowy Łódzki Oddział Wojewódzki NFZ
W całym 2024 roku NFZ wysłał 14 milionów SMS-ów, rok wcześniej niemal 12 milionów, a w 2022 r. 10 milionów.
63 tysiące pacjentów w Łódzkiem nie przyszło do obleganych specjalistów
W 2024 na wizyty, operacje, badania obrazowe, zabiegi fizjoterapii ambulatoryjnej nie przyszło w sumie 90 019 mieszkańców Łódzkiego (dane Łódzkiego NFZ o nieodwołanych w roku 2024 wizytach do 33 rodzajów świadczeń medycznych m.in.: badania TK, RM, kolonoskopia, zabiegi operacyjne, wizyty u specjalistów).
Na operację zaćmy nie przyszło w 2024 r. 604 chorych. Na operację biodra nie zgłosiło się 166 chorych, o połowę mniej niż rok wcześniej (386 w 2023 r.). Nieodwołana wizyta to stracona szansa na szybszą pomoc dla innego chorego. Nieodwołane operacje dezorganizują pracę oddziału, medyków zaangażowanych do zabiegu. Szpital traci pieniądze, bo zabieg się nie odbył. Traci także system publicznej ochrony zdrowia – kolejka się wydłuża. Pacjent, który nie przyszedł na wizytę szkodzi także sobie – wydłuża czas na postawienie diagnozy, na powrót do zdrowia.
- Najwięcej nieodwołanych wizyt, tak jak w poprzednich latach, dotyczy poradni ortopedycznej. W 2024 na pierwszą konsultację do ortopedy nie przyszło niemal 36 tysięcy pacjentów z Łódzkiego. Przepadło blisko 63 214 wizyt (łącznie) do specjalistów: kardiologa, onkologa i endokrynologa. Choć choroby układu krążenia i nowotwory są najczęstszą przyczyną zgonów w Polsce - podaje Anna Leder.
Pacjenci nie przychodzą także na badania TK i RM. Na badania tomografii komputerowej nie przyszło 3 109 pacjentów, a na rezonans magnetyczny 2 775 pacjentów. Medyk rezerwuje dla takiego pacjenta czas potrzebny na badanie, często nawet niemal godzinę. A pacjent nie przychodzi.
- W 2024 roku w Wojewódzkim Wielospecjalistycznym Centrum Onkologii i Traumatologii im. M. Kopernika w Łodzi hospitalizowanych było 107 906 pacjentów. W poradniach odbyło się 283 660 wizyt. W samej Wojewódzkiej Przychodni Onkologicznej 172 449 wizyt. Miesięcznie w Wojewódzkiej Przychodni Onkologicznej pojawia się ok. 1 000 nowych pacjentów. Biorąc pod uwagę tę skalę, bardzo ważne jest, by pacjenci informowali nas o tym, że nie pojawią się na umówionej wizycie. Oczywiście rozumiemy, że zdarzają się różne losowe sytuacje. Niemniej wcześniejsze informacje od pacjentów pozwalają nam sprawniej organizować pracę w poradniach. W miejsce osoby odwołującej wizytę, możemy zapisać inną, potrzebującą konsultacji ze specjalistą. Pomaga to zmniejszać na bieżąco liczbę chorych, którzy czekają. Pacjenci mogą kontaktować się z nami telefonicznie pod numerem infolinii 42 689 52 00 - informuje z kolei Julia Ścigała z Działu Promocji i Biura Prasowego w Wojewódzkiego Wielospecjalistycznego Centrum Onkologii i Traumatologii im. M. Kopernika w Łodzi
Odwołuję nie blokuję
Chory ma nie tylko prawa, ale także obowiązki. Jeśli nie może skorzystać z wizyty, poddać się operacji - musi ją odwołać. Telefonicznie, osobiście, mejlem.
Kampania #Odwołuje #NieBlokuję ma przypominać pacjentom o tym obowiązku i edukować, jak ważne jest odpowiedzialne korzystanie z usług medycznych. Aby odwołać wizytę trzeba się móc szybko i skutecznie skontaktować z poradnią czy szpitalem. Wskazywanie placówkom medycznym narzędzi i rozwiązań, które ułatwią obustronny kontakt i wygodne zarządzanie zaplanowanymi wizytami to jeden z celów kampanii.
- W dzisiejszym świecie niemalże każda minuta jest na wagę złota, a nieodwołane wizyty u lekarza są poważnym problemem zarówno dla pacjentów, jak i dla placówek medycznych. Nieobecność pacjenta bez uprzedzenia to nie tylko utracony czas, ale także opóźnienia w opiece nad innymi pacjentami. Każdy może znaleźć się w sytuacji, że nie może przyjść do lekarza, ale to my pacjenci musimy pamiętać o tym, aby poinformować placówkę o odwołaniu wizyty. NFZ za pomocą sms-a przypomina o wizycie, zabiegu czy badaniu. Odwołajmy, jeśli nie możemy przyjść to także wyraz szacunku dla pracy medyków - zaznacza Artur Olsiński dyrektor Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.
Ogólnopolska kampania #Odwołuję #NieBlokuję zainicjowało Centrum Medyczne CMP i już po raz 3. angażują się w nią prywatne i publiczne placówki ochrony zdrowia. NFZ uczestniczy w niej kolejny raz, po to by edukować pacjentów o konsekwencjach nieodwołanych wizyt i wspierać dobre praktyki, które pozwolą zmniejszyć skalę absencji.
Więcej informacji na temat kampanii „Odwołuję. Nie blokuję” https://odwolujenieblokuje.pl/.