Nie daj się oszukać „na koronawirusa”! Powiatowy Rzecznik Konsumentów ostrzega

Nie daj się oszukać „na koronawirusa”! Powiatowy Rzecznik Konsumentów ostrzega Fot. pixabay.com

Oszuści i naciągacze wykorzystują do oszustw sytuację związaną z wystąpieniem koronawirusa. Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Radomsku radzi, jak uchronić się przed oszustwem.

W internecie pojawiły się historie oszukanych klientów:
- klientka otrzymała puste pudełko bez zamówionych maseczek ochronnych (zapłata za maseczki nastąpiła przed ich otrzymaniem),
- oszuści sprzedawali używane maseczki (po wypraniu prasowali je, aż były płaskie i sprzedawali jako nieużywane),
- sprzedaż po zawyżonej cenie np. przemysłowe półmaski ochronne, których cena wynosiła niedawno 2,50 zł obecnie sprzedawane są po 100 zł lub więcej jako maski antywirusowe,
- fikcyjne przeceny maseczek ochronnych i środków do dezynfekcji (w rzeczywistości cena towaru jest wyższa od ceny, którą jeszcze niedawno był oznaczony towar).

Ogłoszenia i reklamy maseczek oraz środków do dezynfekcji kuszą klientów przecenami. Kupując przez Internet należy zachować ostrożność szczególnie, gdy sprzedawca nie przewiduje opcji zakupu za pobraniem. Należy zachować przynajmniej podstawowe środki ostrożności:
1. Nie reaguj na tzw. super okazje.
Jeżeli cena towaru jest rażąco niższa od jego ceny na innych aukcjach czy w sklepach, należy zachować ostrożność. Zbyt niska cena może sugerować ryzyko oszustwa.
2. Sprawdź komentarze.
Kupując na aukcji internetowej sprawdźmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność, choć i tu należy zachować ostrożność ponieważ komentarze mogą być generowane przez samego sprzedającego.
3. Zwróć uwagę, jakie dane kontaktowe podał sprzedawca.
Skontaktuj się z nim. Zajrzyj na podaną stronę internetową. Należy pamiętać, że sklep internetowy, jak każda inna firma, musi posiadać adres i inne dane rejestracyjne - np. numery NIP i REGON. Taką firmę można sprawdzić on-line. np. na stronach: cidg.gov.pl (portal nadzorowany przez Ministerstwo Rozwoju) czy krs-online.com.pl. Popytaj też znajomych i zasięgnij opinii na forach internetowych.
4. Zanim wpłacisz na konto, zastanów się nad płatnością przy odbiorze.
Przed dokonaniem przedpłaty na konto, należy skontaktować się ze sprzedawcą, celem zweryfikowania i potwierdzenia danych niezbędnych do przeprowadzenia przelewu. Przy płaceniu kartą płatniczą zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione.

- Korzystajmy z uznanych portali płatniczych, a przed potwierdzeniem przelewał upewnijmy się, czy ten sam numer rachunku widnieje na zamówieniu. Zwróćmy też uwagę, w jakim banku znajduje się numer konta podany przez sprzedającego, bo jeżeli jest to bank zagraniczny wówczas obcy system prawny może narazić nas na problemy proceduralne związane z odzyskaniem pieniędzy, jak również wpłynąć na całe ewentualnie prowadzone postępowanie – informuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów Michał Sewerynek.

Bezpieczną formą płatności jest płatność przy odbiorze.

Jeśli mimo zachowania środków ostrożności, nie dostaniemy zamówionego towaru lub otrzymamy towar jest niezgodny z zamówieniem, należy:
1. Poinformować o oszustwie administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu aukcyjnego.
2. Zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją, tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, jak również całą korespondencję ze sprzedawcą.
3. Zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Radomsku.

Więcej o:
koronawirus oszustwa powiatowy rzecznik konsumentów radomsko
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE