Do końca roku od Tuszyna do Częstochowy po nowej jezdni autostrady A1

Do końca roku od Tuszyna do Częstochowy po nowej jezdni autostrady A1 Fot. GDDKiA

W najnowszym komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że do końca 2020 roku, kierowcy będą mogli skorzystać z jednej jezdni na trasie A1 od Tuszyna do Częstochowy.

Drogowcy planują tymczasową organizację ruchu na jednej, trzypasmowej jezdni, z wykorzystaniem pasa awaryjnego. W ten sposób powstanie dwupasmowa droga w obie strony.

- Do końca roku celem jest przełożone ruchu na całym ciągu A1 od Tuszyna do Częstochowy. W sumie to ponad 80 km nowej jezdni na wszystkich pięciu odcinkach. Tak aby kierowcy mogli korzystać z bezpiecznej drogi, dwa pasy w każdą stronę – mowi p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Tomasz Żuchowski.

Natomiast termin realizacji całej autostrady A1 to 2022 rok. Trzy pasy w każdą stronę.

Zaawansowanie budowy A1 w woj. łódzkim

Odcinek Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe 

Mimo kontraktowej przerwy zimowej, prace prowadzone były cały czas, co spowodowało wyprzedzenie harmonogramu. Aktualnie, zgodnie z deklaracją wykonawcy, prace projektowe zaawansowane są w 99 proc.,  zaś zaawansowanie rzeczowe wynosi 36 proc.

Prace w zależności od potrzeb wykonywane są również nocą – na przykład przy budowie nowych wiaduktów.  

Obecnie wykonano w całości inwentaryzację geodezyjną, usunięto drzewa oraz rozebrano jezdnię w kierunku Katowic, bariery ochronne, przepusty i pobocza. Roboty ziemne wykonano w 47 proc., podbudowę w ok. 50 proc. Również w połowie wykonano przepusty pod budowaną jezdnią. Rozpoczęto także prace związane z odwodnieniem, siecią kanalizacyjną, wodociągową i budowę zbiorników retencyjnych. Trwają przebudowy sieci: gazowych, wodociągowych i telekomunikacyjnych.  

Odcinek A1 Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk

Podobnie, jak w przypadku odcinka „A”, prace, mimo przerwy zimowej, były kontynuowane. Projekt wykonany jest w ponad 97 proc. i ruszyły prace budowlane. Biorąc pod uwagę fakt, że umowa podpisana była przed niecałym rokiem, a zgodnie z kontraktem na projektowanie przewidziano 15 miesięcy, takie zaawansowanie prac należy uznać jako dobre, porównując do analogicznego okresu w przypadku odcinka „A”.  

Prace geodezyjne wykonano w 100 proc., podobnie, jak w przypadku usuwania drzew i krzewów. Aktualnie trwa frezowanie, odhumusowywanie, roboty ziemne, zbrojarskie i ciesielskie oraz przygotowawcze na obiektach inżynierskich, montowane są przepusty. Tutaj zaawansowanie szacowane jest na poziomie 20-30 proc. 

Odcinek A1 Kamieńsk - Radomsko

Podobnie, jak w przypadku odcinków „A” i „B”, prace, mimo przerwy zimowej, były kontynuowane. Projekt wykonano w blisko 94 proc., zaś zaawansowanie rzeczowe sięgnęło 31 proc. Udało się zakończyć prace związane z rozbiórką obiektów inżynierskich. Dla przykładu: odhumusowanie skarp i terenów płaskich osiągnęło jest na poziomie 88 proc., nasypy wykonano w 71 proc., drogi technologiczne wykonano w 100 proc., podobnie, jak rozbiórkę obiektów inżynierskich.

Odcinek A1 Radomsko - granica województwa łódzkiego i śląskiego

Prace kontynuowane były w okresie zimowym. Projektowanie zaawansowane jest w 99 proc., zaś wykonanie sięgnęło 36 proc. Zakończono już niemal roboty przygotowawcze  (usuwanie drzewa, wytyczenia itp.). Roboty ziemne wykonano w 76 proc., w przypadku podbudowy zaawansowanie osiągnęło 60 proc., zaś przepusty w 10 proc. Średnie zaawansowanie prac w przypadku obiektów inżynierskich to ok. 35 proc.

Odcinek Tuszyn–Częstochowa to ostatni budowany fragment A1. Drogę o długości około 80 km podzielono na pięć odcinków: Tuszyn–Piotrków Tryb. (15,9 km) realizowany przez Budimex, Piotrków Tryb.–Kamieńsk (24,2 km, Mirbud), Kamieńsk–Radomsko (16,7 km, Strabag), Radomsko–granice woj. łódzkiego i śląskiego (7 km, Intercor) oraz gr. woj.–Częstochowa Północ (16,9 km, Polaqua).

Więcej o:
autostrada A1 autostrada A1 budowa autostrady A1 autostrada budowa radomsko
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE